سایت گردشگردی
هیرکان توریسم

اماکن تاریخی-مذهبی



Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home2/hirkanto/public_html/connect.php on line 3
زیارتگاه خالدنبی 
hirkantourism.ir

خالد بن سنان (ع) (خالدنبی) آخرین مبلغ دین مسیح

در کوه های شمالی قریه گوگجه در بخش مراوه تپه و در محدوده دهستان تمران (تمر قره قوزی) بر فراز ارتفاعات گوگجه داغ، آرامگاه خالد بن سنان (ع) قرار دارد. این زیارتگاه در شمال شرقی شهرستان کلاله در استان گلستان واقع می باشد. این زیارتگاه منسوب به حضرت خالد بن سنان علیه السلام معروف به خالدنبی (ع) است که یکی از اولیا بزرگ و انبیاء دوره فترت بوده و آخرین مبلغ دین مسیح می باشد که مردم را به دین و آیین مسیحیت دعوت می کرده است.

این مکان مقدس در دورترین و بلندترین نقطه منطقه جرجان (منطقه گنبد فعلی) در بالای قله کوهی قرار دارد که این کوه از طرف شرق به کوه های باباشملک و از جهت شمال، جنوب و غرب به هزار دره اطراف پیوسته است به طوری که وقتی از بلندای آرامگاه خالدنبی به دامنه شمالی نگاه کنیم، تپه ماهورها و چین خوردگی های طبیعی که به امواج فرو نشسته دریا شباهت دارد، کاملا محسوس است.

آرامگاه حضرت خالد بن سنان (ع)، جدای از مکان مقدس و زیارتگاه از لحاظ چشم انداز طبیعی می تواند بهترین تفریحگاه برای بهره مند شدن سالم از طبیعت زیبای این منطقه باشد.

در کنار این طبیعت زیبا در طرف شرق و جنوب و جنوب شرقی آرامگاه در منطقه ای نسبتا وسیع سنگ هایی باستانی با قدمت تاریخی قبل از اسلام به صورت میله ای و استوانه ای و چلیپا قرار دارد که به وسیله انسان تراشیده شده و با توجه به آثار موجود در منطقه، این آثار حکایت از آن دارد که هزاره پیشین در این منطقه تمدنی بوده است، که این خود یکی دیگر از جاذبه ها و دیدنی های این منطقه محسوب می شود.

ولی متاسفانه این مکان مقدس و باستانی، بعلت محرومیت و دورافتادگی مورد بی توجهی قرار گرفته و فاقد نعمت برق بوده و دارای جاده ای صعب العبور، مخصوصا از فاصله شش کیلومتری بقعه که در فصل زمستان بعلت بارندگی های سیل آسا خرابی جاده را دو چندان کرده و باعث قطع ارتباط می گردد و تردد و رفت و آمد را برای زوار محترم و گردشگران عزیز بسیار مشکل می نماید.

در مورد امکانات رفاهی برای زائرین و گردشگران باید گفت که در اطراف بقعه خالدنبی (ع) سی و دو اتاق برای ستراحت زائرین، یک موتور مولد برق، یک باب انبار، یک باب مسجد، یک باب مغازه و تعدادی توالت و سه آب انبار می باشد که آب شیروانی های بناها در این آب انبارها جمع می شود و آب این مکان به این طریق از آب باران تامین می شود.

 

 

 


کلاله/ زیارتگاه خالدنبی
1394/09/09:تاریخ ثبت


بقعه چوپان آتا 
hirkantourism.ir

در اطراف مقبره خالد نبی (ع)، دو بقعه دیگه هم وجود دارد، که با توجه به روایات محلی، یکی چوپان آتا از یارانش و دیگری عالم بابا، پدر همسر خالد نبی (ع) می باشد. کمی دورتر از زیارتگاه خالدنبی و بر سر قله مسلط هزار دره شمالی، قسمت شرق آرامگاه خالدنبی، بقعه چوپان آتا قراردارد.                                                                                                                        

این بقعه بصورت بنایی ساده، مسقف با پلان چهار ضلعی، که در هر ضلع آن یک پنچره با طاق هلالی دارد. گنبد بقعه، فلزی و بصورت نوک تیز شش ضلعی در مرکز سقف ساخته شده، که کمربند دارد. نمای خارجی بنا ساده است و سیمان کاری شده و نمای داخلی بقعه هم ساده، فاقد تزیین و کتیبه است.                                                                                          

در داخل بقعه صورت قبری بدون سنگ دیده می شود. چوپان آتای شبان خالد نبی یا یکی از اولیای گمنام و یا یکی از همراهان وی بوده، که همگی آنها مورد توجه و احترام ترکمن ها بودند.

بقعه عالم بابا همانند بقعه چوپان آتااست، از نظر شکل و پلان. در داخل بقعه فقط صورت قبری ساده بدون کتیبه دیده می شود. ساخت های مرقد عالم بابا و چوپان آتا از سنگ های لونه محلی بوده و در برابر در ورودی بقعه درخت کوچک نذر کرده وجود دارد که زائرین برای برآورده شدن حاجات خود به آن دخیل می بندند.


کلاله/ بقعه چوپان آتا
1394/09/09:تاریخ ثبت


امامزاده عبدالله کلاله 
hirkantourism.ir

این زیارتگاه یکی از پرطرفدار ترین مکان های تفریحی -زیارتی شهرستان می باشد.

زیارتگاه امام زاده عبدالله در غرب شهرستان کلاله و در مسیر روستای حاج علی اسلامی قرار دارد.

 


کلاله/امامزاده عبدالله کلاله
1394/09/09:تاریخ ثبت


مسجد ومدرسه کریم ایشان 
hirkantourism.ir

مسجد و مدرسه کریم ایشان در شرق کلاله و در روستای کریم ایشان واقع شده و از آثار دوره قاجار است. و در تاریخ ۱۰ آبان ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۱۲۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این بناء در سال 1328 ه.ق دوران حكومت احمد شاه قاجاربا همت بلند سید قلیچ ایشان و با حمایت مردم دیندار منطقه با زحمات و مشقات فراوان احداث و به نام ایشان نامگذاری گردیده، به مركز بزرگ دینی و فرهنگی و سیاسی و اجتماعی تبدیل شده است و درطول این دوران نه تنها مركز جمع آوری اخبار سیاسی و اجتماعی منطقه بوده بلكه میزبان مردان بزرگ دینی به عنوان اساتید و طلاب از سرزمینهای دور و نزدیك همچون تركمنستان و داغستان نیز بوده است .

این مكتبخانه در عصر خویش وقایع و حوادث بزرگی را از سرگذارنده و حتی در زمان جنگ جهانی دوم به محل پایگاه نظامی ارتش روسیه و قزاقخانه نیز درآمده است كه پس از گذشت سالهای متمادی جاده ساخته شده در سمت شمال بناء بیانگر این موضوع می باشد.

پس از وفات بانی آن برای سالهای متمادی متروک و بلا استفاده مانده تا اینکه در سالیان اخیر به همت فرزندان و نوادگان سید قلیچ ایشان دوباره مرمت گشته و هم اکنون نیز کلاس های دروس علوم دینی دایر بوده ، طلبه هایی در آن مشغول فراگیری علوم دینی هستند.

معماری بنا
اصل بسیار با اهمیت که موجب عمر طولانی و مقاومت و پایداری بنا در مقابل مسائل و واکنشها از جهت استاتیکی، جوی و بخصوص عوامل طبیعی همچون تحرکات زمین لرزه و غیره شده است ، شیوه معماری و بکارگیری مصالح مرغوب موجود در منطقه و بوجود آمدن اسکلت سازیهای فنی و اصولی از پی سازی ، پوشش سقف ، قوسها و طاقها می باشد.
در پلان معماری بنا رعایت قرینه سازی و نکات فنی از حیث عوامل ضد زلزله و بکار بردن دیوارهای عریض و آجرچینی از نوع پیوند صلیبی و راسته نما و رعایت و اجرای دقیق بندهای عرضی و فاصله بین آجرها که اصل بسیار مهم در ساختمانهای با مصالح بنایی می باشد ، به طور کامل توجه و رعایت گردیده است.
معماری بنا مربوط به دوران قاجاریه بوده که استفاده از نقوش و گلچینیهای آجری در نمود دیوارهای بیرونی و اندرونی و استفاده از آجر لعابدار جهت تزئین و استفاده از انواع قوسهای ایرانی دوره اسلامی و طاقها به روش رسمی بندی و کاربندی آجری می توان نام برد.
تعداد 23 واحد حجره که سطح هر یک 12 مترمربع با ایوان بعرض 1.10 متر و تنها مدخل ورودی به صحن مدرسه به عرض 2.35 متر می باشد .و سطح کل اشغال بنا 945 مترمربع می باشد که از این مقدار 745 متر مربع بصورت سقف پوش و 200 متر مربق بصورت صحن و حیاط با تعداد یک عدد آب نمای هشت ضلعی به سطح تقریبی 1.5 متر مربع و تعداد 4 مناره در چهار کنج آن به ارتفاع 9 متر و سطح تقریبی هر یک 7 متر مربع از مشخصات بارز این بنا می باشد.
مسجد حوزه کریم ایشان
که درجلوی حوزه ساخته شده و رو به شرق است و دارای سه در ورودی و در داخل مسجد چهار ستون به قطر یک متر وجود دارد که بار سقف را تحمل می کنند.
مصالح بکا ر رفته در بنا
ملات : از نظر نوع مصالح بکار رفته انواع مختلف دارد ، که در ساختمان بنا حوزه کریم ایشان از ملات گل آهک در اجرای کرسی چینی و دیوارچینی و اجرای قوسها و طاقهای پوشش سقف استفاده گردیده است.
خشت :در تهیه خشت بنا کریم ایشان از خاک رس همان منطقه و حتی در مواقعی از خاکهای رس تا شعاع 5 کیلومتری نیز بهره گرفنه اند و در مخلوط خاک رس آن از مقدار معینی خاکستر که معمولاً خاکستر دارای چربی ناچیزی می باشد که وجود آن در خشت حالت عدم مکش آب را به وجود می آورد.
آجر : در بنا کریم ایشان از آجرهای به ابعاد 5*11*22 سانتی متر در دیوارچینی و قوسهای آجری و طاقهای سقف و از آجر نیمگرد به قطر 22 سانتی متر در اجرای قوسهای چهار کنج صحن حیاط و از آجر به ابعاد 7*40*40 سانتی متر در کرسی چینی و هره چینی نمای بیرونی و ریشه کرسی وقرنیز دستندازهای پشت بام و از آجر به ابعاد 5*25*25 سانتی متر در کف پوش آجری حیاط و پشت بام استفاده شده است
مشخصات ساختار پی حوزه علمیه کریم ایشان
زمین ساختمان بنا کریم ایشان از نوغ خاک رس مرغوب بوده و با توجه به ابعاد کرسی چینی و ضخامت دیوارهای باربر آن ، پی کنی و پی سازی به عرض 2 متر که در زیر دیوارهای حائل و تقسیم کننده به عرض 1/20 و عمق1/50 متر از مصالح شفته آهک که از خاک رس محل پی کنی استفاده و کما بیش در مخلوط مواد اولیه آن از قلوه سنک و مخلوط رودخانه ای که جهت بالا بردن مقاومت باربری پی موثر می باشد، استفاده گردیده است
کرسی چینی
کرسی چینی حوزه علمیه کریم ایشان از نوع آجری به ابعاد 7*40*40 سانتی متر و ارتفاع متوسط 70 سانتی متر و عرض 2 متر در زیر دیوارهای باربر خارجی و در زیر دیوارهای داخلی به عرض5/ 1متر با ملات گل آهک می باشد. در رجهای آخرین کرسی با روش هره چینی در درون و بیرون ساختمان و با استفاده از آجر به ابعاد 7*40*40 سانتی متر تزئین گردیده است
دیوار چینی
در بنای حوزه، نسبت به نوع کاربرد از 3 نوع دیوار استفاده شده است
1- با ضخامت 1/20 متر در دیوارهای باربر بیرونی
2- با ضخامت 90 سانتی متر در دیوار باربر داخلی 
3- با ضخامت 65 سانتی متر در دیوارهای حایل تقسیم کننده استفاده گردیده است.
در اندرون و میان دیوارهای با ضخامت بیشتر از 90 سانتی متر از خشت خام با ملات گل رس به دلیل صرفه زمانی و اقتصادی تهیه خشت خام و اینکه خشت خام عایق مناسبی جهت گرما و سرما و صدا می باشد که باعث حفظ فضای داخلی اتاقها در تابستانها سردتر و در زمستانها گرمتر می نماید، به کار برده شده است.
قوسهای بكار رفته در بنا
بنا به تعریف دانشمند بزرگ اسلامی ایران غیاث الدین جمشید كاشانی در رابطه با قوس؛ جسمی است منحنی شكل برای پوشش، كه دهانه آن از عمق آن بیشتر است. كل بارهای وارده از بالا به وسیله بدنه به شانه قوس وارد شده و توسط پایه ها به زمین منتقل می شود.
در اجرای نعل درگاه های بنا سید قلیچ ایشان از انواع قوس ایرانی دوره اسلامی و قاب نماهای داخلی و بیرونی به شرح ذیل استفاده گردیده است
1-قوس 3 بخشی تند : یكی از قوسهای ایرانی دوره اسلامی بوده كه در نماسازی قابهای بیرونی و اندرونی بناء با یاجاد قاب آجری بكار رفته شده است.
2-قوس پنج او هفت تند: از زیباترین قوسهای ایرانی با خندسه زیبا و پیچیده كه در طرفین سر درب ورودی استفاده شده است
3- قوس شاخ بزی كُند: از این نوع قوس در طرفین اتاق روی سر سرای ورودی به صحن و با سفید كاری با گچ در اطراف قوس زیبائی خاصی را به آذن داده اند و جهت اجرای قوس چهار كُنج صحن مدرسه و مدخل ورودی به اتاقهای آذن با استفاده از آجر نیمگرد عظمت خاصی به نمای داخلی صحن داده شده است
4-قوس نیم دایره :در بطن نما كاری آجری در قاب طرفین ورودی به صحن و با نمای لعابدار در دل آن و با نقوش ستاره با رنگ لعاب زرد در سمت شمال بناء استفاده گردیده است
طاقهای بکار رفته در بنا
از بسط یك قوس در فضا یا در سه بعد، شكلی بنام طاق بوجود می آید در این حالت محیطی یك دست و بدون هر گونه تقاطع در فضای آن بدست خواهیم آورد. ساختمان طاقها از رگه های آجری می باشد و طاقها هم بر رویط پایه های خود دو نیروی رانش و وزن را منتقل می كنند. در سقف بنا حوزه از 2 نوع طاق آجری به ترتیب ذیل استفاده گردیده است
1- طاق آهنگ (گهواره ): این طاق به شكل نیم استوانه تو خالی و از حركت یك قوس در امتداد یك خط بوجود می آید. مقطع این قوس میتواند یكی از مقاطع قوسهای ایرانی باشد. از این طاق در ایوان حجرات و راهروی ورودی به اتاقهای كنج استفاده گردیده است.
2-طاق چهار بخشی: این نوع طاق از تقاطع دو طاق گهواره ای بوجود می آید. این طاق بجای اینكه بر روی چهار دیوار یا سطح تكیه كند، بر روی چهار نقطه استوار شود. این طاقها می تواند بر روی فضای مربع یا مستطیل شكل ساخته شود. قسمت حمال طاقهای چهار بخشی از چهار قوس و چهار ترك كه از داخل قوس دیده می شوند، تشكیل شده است، این تركها مسائل ایستائی را همراه دارند. بارهای وارده كلاً به وسیله مجموعه ای از قوسهای به هم چسبیده كه تركها را می سازند به چهار نقطه یا تكیه گاه منتقل می شود.
اجرای طاق از چهار گوشه آن شروع و به رأس آن ختم می شود . از این نوع طاق در فضای سقف اتاقها (حجره ها) استفاده گردیده است.


کلاله/مسجدومدرسه کریم ایشان
1394/09/09:تاریخ ثبت


گورستان خالدنبی 
hirkantourism.ir

در کوه های شمالی قریه گوگجه در بخش مراوه تپه و در محدوده دهستان تمران (تمر قره قوزی) بر فراز ارتفاعات گوگجه داغ، آرامگاه خالد بن سنان (ع) قرار دارد. این زیارتگاه در شمال شرقی شهرستان کلاله در استان گلستان واقع می باشد.

زیارتگاه خالد نبی مجموعه ای عجیب و تاریخی که بهترین فصل دیدن این مجموعه فصل بهار، بویژه اردیبهشت ماه است.  دو شایعه در مورد مقبره خالد نبی و سنگ قبرهای اطرافش وجود دارد، یکی اینکه حضرت خالد نبی و یارانش پس از فرار از دست کفار، به شمال و شمال شرق از خداوند خواست که یارانش رو تبدیل به سنگ کند که بدست کفار نیفتد وشایعه دیگراینکه حضرت، از خدا خواست که دشمنانش رو تبدیل به سنگ کند.

این گورستان باستانی با منظره خیره کننده و عجیب ، آدمی را به اسرار همچنان ناشناخته تاریخ برمی گرداند، گورستانی با حدود ۶۰۰ قبر منحصربه فرد و بی نظیر که هنوز قدمت دقیق آن معلوم نیست. سنگ مزارهای گورستان «خالد نبی» که طول آنها حداقل بین نیم تا حداکثر ۵ متراست، با قطری بیش از ۵۰ سانتی متر و وزنی بالغ بر ۲ تن به صورت ایستاده و در شکل هایی تجریدی از سنگ یکپارچه حجاری و تراشیده شده، که متاسفانه به خوبی مورد حفاظت و کاوش قرار نگرفتند و تعداد زیادی از آنان دزدیده شده و آنچه باقی مانده تعداد کمی از سنگ قبراست . قدمت این گورستان، طبق گفته محققان حدوداً به ۱۴۰۰ سال پیش می رسد.

 


کلاله/ گورستان خالدنبی
1394/09/09:تاریخ ثبت